Tobias Hübinette anser att Coops nya reklamfilm anspelar på rasistiska stereotyper.
1 av 3
Tobias Hübinette anser att Coops nya reklamfilm anspelar på rasistiska stereotyper. - Foto: Privat/TT/Skärmdump YouTube
2 av 3
- Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Tobias Hübinette.
3 av 3
Tobias Hübinette. - Foto: Privat

Coops nya reklamfilm – en uppvisning i rasism

​Tobias Hübinette: "Den svenska 'gulinghumorn' och svenska rasstereotyper av asiater försvaras med näbbar och klor."


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Tobias Hübinette är antirasistisk forskare och aktivist.

Besök hans blogg.

Den svenska "gulinghumorn" firar nya triumfer: Även Lotta "Historieätarna" Lundgren iscensätter en "rolig asiat" i Coops nya reklamfilm.

Vad har egentligen Povel Ramel, Björn Skifs, Jarl Borssén, Carola Häggkvist, Åke Cato, Johan Rheborg, Henrik Schyffert, Sissela Kyle, Anders Lundin, Sanna Nielsen, Mi Ridell och Robert Gustafsson med flera, och nu även Lotta Lundgren i Coops aktuella reklamfilm, gemensamt, förutom att de var, respektive är, folkkära kändisar? 

Jo, de har alla klätt ut och sminkat sig till en asiat och iscensatt rasstereotypen av den så kallade "gulingen", som helt och hållet har som syfte att locka till skratt. 

Det märkliga är att denna så kallade "gulinghumor" är så folkkär och populär just i det västland vars kvinnliga invånare ojämförligt har adopterat allra flest asiatiska barn och vars manliga invånare har ingått i intima relationer med allra flest asiatiska kvinnor, och vars både kvinnliga och manliga invånare antagligen också rest till och i Asien ojämförligt mest per capita. 

Det handlar om ett land där snart sagt var och varannan infödd majoritetsinvånare har någon slags relation till en asiatisk person, och i många fall också har eller har haft en intim relation med en asiatisk person, vare sig det handlar om adoption, släktskap, äktenskap eller via en "semesterflirt" i Thailand, Kina, Sydkorea, Vietnam, Indonesien, Japan eller Filippinerna. 

Nu har Coop, det vill säga Sveriges näst största matvarukedja, som dessutom är ett kooperativ och åtminstone tidigare hade någon slags progressiv stämpel på sig, även svarat på kritiken av den nya reklamfilmen där den folkkära Lotta Lundgren har iscensatt "gulingen", som dessutom är antirasist likt Sanna Nielsen, Henrik Schyffert, Sissela Kyle med flera, som också har ägnat sig åt "gulinghumor":

"Hej, vår tanke med matfilmerna med Lotta är att skapa matglädje och visa att god mat kan vara billig. I veckans film vill vi skicka en blinkning till filmmaneret i gamla kung-fu-actionfilmer, inget annat. Om det kan uppfattas på något annat sätt ber vi om ursäkt. Tack för era kommentarer – vi tar dem till oss."

Med andra ord samma svar som alltid när den svenska "gulinghumorn" och svenska rasstereotyper av asiater försvaras med näbbar och klor av de som både beställer, producerar, distribuerar och iscensätter den: "Vi vill bara skapa och sprida lust, njutning och glädje, och vad är det för fel på det?" (OBS: min "mellan raderna"-översättning).

Tobias Hübinette,
Forskare i kritiska ras- och vithetsstudier

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.