Mikael Damberg (S) och Johan Pehrson (L) under onsdagens partiledardebatt i riksdagen.
Mikael Damberg (S) och Johan Pehrson (L) under onsdagens partiledardebatt i riksdagen. - Foto: TT

Damberg: Ett svek mot SD:s väljare

I valrörelsen talade Sverigedemokraterna om "sossepriser" på drivmedel. Nu säger man att världsmarknadspriset är omöjligt för regeringen att kontrollera.Jag tycker att det undergräver förtroendet för demokratin, säger Socialdemokraternas Mikael Damberg.


SD:s partiledare Jimmie Åkesson pikade i juni den dåvarande statsministern Magdalena Andersson (S) och sa att drivmedelspriserna var ett resultat av åtta år med Socialdemokraterna vid den yttersta makten.

Andersson invände att bensin- och dieselpriserna just nu drabbar hela Europa och världen och att de har sitt ursprung i Putins krig mot Ukraina.

Nu när SD samarbetar med regeringspartierna M, KD och L låter det annorlunda.

— Det (världsmarknadspriset) är en parameter som ligger helt utanför vår kontroll, som är i princip omöjlig för den svenska regeringen att påverka, säger partiets ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt.

"Blåser väljarna"

Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Mikael Damberg reagerar starkt.

— Det är provocerande att höra att man kan blåsa väljarna innan valet och sedan efteråt bara låtsas som att det man sa i valrörelsen inte spelar någon roll. Jag tycker att det undergräver förtroendet för demokratin när man beter sig på det sättet, men det får stå för Sverigedemokraterna.

Under torsdagen presenterade regeringen att skatten på drivmedel sänks tillfälligt i budgeten, vilket motsvarar 1 krona lägre pris vid pump från den 1 januari 2023.

— Jag tror att väldigt många människor är förvånade och känner sig lite lurade, för det var ett väldigt högt tonläge i valrörelsen där Sverigedemokraterna lovade att dieselpriset vid pump skulle sjunka med 10 kronor. Det är klart att det är något helt annat förslag de lägger fram nu, säger Damberg.

— Det verkar vara Johan Pehrson-doktrinen som gäller även här.

Vilka eventuella skattesänkningar som kommer att ingå i S skuggbudget går han inte på, men han konstaterar att regeringens sänkning är lägre än den tillfälliga sänkningen motsvarande 1,30 kronor som löpte ut den 1 oktober.

Sämre för klimatet

Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Martin Ådahl tror att många på landsbygden är besvikna som hörde Jimmie Åkesson säga i valrörelsen att dieselpriset skulle ned med 10 kronor, Ebba Busch säga 9 kronor och Moderaterna 5 kronor.

— Sämre vid pump och sämre för klimatet än det Centerpartiet föreslog. Och dessutom efter att man vridit reseavdraget till de som kortpendlar i storstäderna.

Centern föreslog permanent sänkt skatt på biodrivmedel vilket enligt Martin Ådahl skulle ge 1,50 kronor lägre pris vid pump.

Mikael Damberg vill också se hur den nya regeringen hanterar det faktum att förra gången en skattesänkning genomfördes så försvann upp till 40 procent till bensinbolagen, vilket gjorde att prissänkningen inte blev så stor som utlovats.

TT
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!